Domnul Științescu: „Ce vrei să te faci când vei fi mare?“
Elevi: „Medic“, „Polițist“, „Educatoare“…
Domnul Științescu: „Inginer vrea cineva să devină?“
Elevi: „Nu știu ce înseamnă inginer“, „Este prea greu“, „Eu aș vrea, dar să lucrez, asemenea tatălui meu, în altă țară unde sunt condiții și salarii mari“.
Pentru domnul Științescu, răspunsurile primite și de la copiii mai mari, dar și de la cei mai mici l-au cam pus pe gânduri. Ce este în neregulă? Altădată, tot ce însemna știință, tehnologie, inginerie era la mare căutare. Existau mulți doritori să-și dea concursul pentru descoperirea a noi și noi lucruri, pentru punerea lor în practică. Surprinzător, atunci nu erau atât de multe laboratoare, dotări, echipamente care să vină în ajutorul cercetării. De asta, cei care au fost privați de parte dintre aceste condiții au făcut tot posibilul să creeze unele pentru generațiile viitoare. Doar că peste strădania lor se cam așază praful. Paradoxal, într-o perioadă în care suntem dependeți de progresul științei, puținii specialiști, cei din generația domnului Științescu, fie s-au reorientat către domenii mai bine plătite, fie au luat calea străinătății, unde recunoașterea profesională este îmbinată cu satisfacția financiară… Dar ce se întâmplă cu generația actuală? Condiții sunt, concursuri internaționale în domeniile considerate „dificile“, unde ai nevoie de cunoștințe multidisciplinare, organizare, logică, imaginație, curaj, etc, câștigate de elevii și studenții români sunt, nevoia unor astfel de „creiere luminate“ este chiar una foarte mare în domenii-cheie din țara noastră. Doar că balanța „puncte forte – puncte slabe“ înclină mult mai mult pentru cea de-a doua categorie. Condiții sunt, dar interesul pentru lucrurile elaborate este în scădere. Mulți dintre părinții din ziua de azi, din dorința de a le oferi copiilor totul, îi obișnuiesc să obțină mult cu muncă puțină…chiar și notele, chiar și diplomele de studii. Volum mare de informații asimilat într-un număr condensat de ore, manualele alternative slabe și ilogice, apatie generală printre elevi și dezinteres pentru școală, copiii își pierd exponențial interesul pentru școală în clasele V-VIII, le sunt prezentate și promovate pseudo-valori, în timp ce modelele, acei oameni care au mers pe principiul „ai carte, ai parte“, fie sunt necunoscute, fie li se par desuete… Toate aceste cauze au fost constate atât de către domnul Științescu, cât și de mulți dintre colegii lui de catedră.
Copii cu minți strălucite avem, dar ei sunt puțini. Ei pot fi într-adevăr „motoarele“ unor companii mari, de succes, însă au nevoie și de „componentele adiacente“, de alți specialiști pe diverse ramuri. În lipsa lor, aceste „motorașe“ rămân simple piese sau vor căuta cadrul unde să-și pună în valoare „capacitatea“ recunoscută la nivel internațional. Domnul Științescu știe că există și soluții care pot da rezultate dacă sunt fructificate cum trebuie. De ce n-ar îndrăzni?!
Trebuie plecat de la bani – principala problemă a societății românești, dar mai ales a Cercetării în țara noastră. Un fond care să-i poarte numele…asta e soluția! Are nevoie însă de colaboratori, iar în Prahova a găsit un partener de bază în Fundația Comunitară Prahova.
„Județul Prahova are o istorie indelungată în tehnologie, inventică și inginerie. Chiar dacă există zeci de companii din domeniul industriilor și centre de cercetare, științele STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică) nu au reușit să «strălucească» în Prahova așa cum o făceau odinioară. Un fond precum Științescu poate aduce din nou în lumină științele STEM și astfel să contribuim la formarea unei noi generații de copii. Impactul unui astfel de program este unul pe termen lung și din acest motiv ne dorim să dezvoltăm o comunitate a pasionaților de tehnologii. În același timp, pentru noi, este foarte important faptul că putem contribui la promovarea activităților extracurriculare și nonformale din instituțiile de învățământ din județ”, a declarat Isabela Alexe (foto), de la Fundația Comunitară Prahova.
Ce este, de fapt, FONDUL ȘTIINȚESCU?
Este un program de finanțare pentru proiecte care ajută profesorii și elevii să își redescopere pasiunea pentru științe și tehnologie.
Premisele acestui fond sunt următoarele:
- Educația nu se restrânge doar la instituțiile educaționale clasice (școli, licee, universități), la profesori și învățători – este o preocupare a întregii comunități;
- Oricine e pasionat de STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică) poate deveni un educator pasionat;
- Pilotând soluții educaționale inovative și creând resurse suplimentare în comunitate punem presiune pe o reformare în timp a sistemul public de învățământ;
Participarea la acest program implică din partea celor care „îndrăznesc“ să foloseacă la maximum materia cenușie: gândire critică, rezolvare a problemelor, colaborare, spirit de echipă, leadership prin influență, educație, flexibilitate, adaptabilitate, spirit de inițiativă, antreprenoriat, accesare și analiza informației, curiozitate, inovare și creativitate, implicare activă , interdisciplinaritate, motivație intrinsecă, comunicare eficientă scrisă și orală.
Educația în științe înseamnă progres! România are nevoie de un astfel de progres!
Din nefericire, țara noastră este, în topul negativ și în ceea ce privește rezultatele testelor standardizate pentru științe – PISA și TIMSS. Iar situația este și mai gravă în mediul rural, acolo unde laboratoarele de științe și cabinetele informatice sunt folosite la 10% din potențial.
România ocupă locul 76 în indicele competitivității globale, mult în urma potențialului populației și al regiunii.
Perspectivele nu sunt pozitive fără o schimbare sistemică. Strategia pe termen mediu și lung este alternativa și-n acest caz. Îmbunătățirile nu vor apărea de pe-o zi pe alta, însă cu studiu continuu, dorință, perseverență, susținere, aceste lucruri sunt posibile. Trăim într-o societate în continuă schimbare, aflată într-o căutare acerbă de specialiști STEM.
„Educația STEM va fi un domeniu de o importanță majoră în România anului 2020. Programele dezvoltate de Uniunea Europeană pentru creșterea interesului profesioniștilor și a elevilor în domeniul STEM, respectiv Ingenious (http://www.ingenious-science.eu/web/guest) și Scientix (http://www.scientix.eu/web/guest) subliniază importanța strategică pe care acest domeniu o are la nivel internațional. Apreciem că interesul companiilor și organizațiilor locale pentru domeniul STEM va fi considerabil mai mare în anul 2020. Fondul Științescu va reprezenta un program în derulare care adreseaza cu profesionalism și rezultate concrete o problemă de actualitate pentru Europa și mediul internațional”, Isabela Alexe – Fundația Comunitară Prahova
Liliana Maxim