INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI PRAHOVA
CASA CORPULUI DIDACTIC PRAHOVA
CENTRUL ÎNVĂTĂMANTULUI DE EXCELENŢĂ PRAHOVA
CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI BĂRCĂNEŞTI
ASOCIAŢIA PROFESORILOR DE BIOLOGIE ,,ECOTERA”
PROIECT
CENTRUL RURAL DE EDUCATIE STIINTIFICĂ SI MODULARE EXPERIMENTALĂ PRAHOVA
ŞCOALA CU CLASELE I-VIII ROMÂNEŞTI
2010
Cuprins
I. ARGUMENT
II. PREZENTAREA PROIECTULUI
1. INIŢIATORI
2. OBIECTIVE
3. GRUP ŢINTĂ
4. ACTIVITĂTI
5. EVALUARE
6. REZULTATE AŞTEPTATE
7. INSTITUŢII PARTENERE
I. ARGUMENT
Educaţia ştiinţifică orientată către o cunoaştere creativă aduce maximum de noutate şi originalitate indifferent de vârstă.
ü Asigurarea unui câmp larg de observare, informare, investigare a cunoştinţelor dobândite de către elevi în şcoală în baza obiectivelor-cadru
si specifice din programele nationale;
ü Reconsiderarea concepţiei privind educaţia ştiinţifică in scoală;
ü Dezvoltarea orizontului cultural ştiinţific al elevilor prin studiul stiintelor naturii: fizică ,chimie, biologie, prin modulare experimentală, prin aplicatiile tehnologiilor moderne din ariile conexe acestora;
ü Asigurarea prin dezvoltarea tehnico –ştiinţifică a protecţiei mediului;
ü Stabilitatea unor relaţii ale şcolii moderne cu cerinţele realităţii obiective din domeniile industrie, servicii, agricultură;
ü Corelaţia între capacităţile de comunicare – informare şi practica cotidiană;
ü Necesitatea cunoaşterii de către elevi a unor sisteme practice şi aplicative care să conducă la imbunatăţirea calităţii vieţii omului;
ü valorizarea ,conform recomandării Parlamentului European , Consiliului Uniunii Europene si MECTS a competenţelor-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi ;
ü Asigurarea formării unor competente generale si specifice prin dezvoltarea unui spirit modern în domeniile observării , investigării ,cercetării si inovării ;
ü Unul dintre argumentele de bază este implicarea elevilor , invătătorilor, profesorilor şi comunitătilor locale în educaţia ştiinţifică prin cunoaşterea si fundamentarea metodelor stiintifice actuale;
ü Demersul educaţiei ştiintifice si a modulării experimentale;
ü Provocarea fenomenelor şi proceselor;
ü Initiaţiva în comunicare;
ü Acţiunile de căutare a noilor informaţii, de selecţie a cunoştinţelor importante şi utile, de formare a criteriilor de gândire critică;
ü Dezvoltarea deprinderilor , obişnuinţelor şi abilităţilor practice;
ü Dezvoltarea spiritului de inovare în rândul elevilor ;
ü Identificarea tipurilor de activităţi ce permit motivarea interesului elevilor pentru studiul ştiinţelor.
ü Promovarea experimentului de laborator real şi/sau virtual si a experimentului pentru acasă
ü Proiectarea şi confecţionarea unor machete şi dispozitive experimentale de către elevi, care pot facilita invăţarea ştiinţelor.
PREZENTAREA PROIECTULUI
II. 1. INIŢIATORI
PROF. JUSTINIAN FEODOR NICA, INSPECTOR GENERAL ADJUNCT
PROF. HORIA TOMA, INSPECTOR FIZICĂ
PROF. NICOLETA DRĂGAN, INSPECTOR CHIMIE
PROF. GHEORGHE DRĂGUŞOIU, INSPECTOR BIOLOGIE
PROF. SORIN BUCUR INSPECTOR MATEMATICĂ
PROF.GEORGESCU FELICIA INSPECTOR MATEMATICĂ
PROF. LUMINIŢA RÎPEANU, INSPECTOR INFORMATICĂ
PROF.UNIV.DR. GABRIEL ALBU-U.P.G.PLOIEŞTI
PROF.CORALIA MATEI, INSPECTOR INVĂŢĂMANT PRIMAR
PROF. VIOREL DINU, INSPECTOR INVĂŢĂMANT PRIMAR
PROF. ING.GHEORGHE RUSU, INSPECTOR INVATAMANT PROFESIONAL SI TEHNIC
PROF.ING.ION IONESCU INSPECTOR INVATAMANT PROFESIONAL SI TEHNIC
PROF. AUREL GRAUR INSPECTOR INTEGRARE EUROPEANA SI PROGRAME EUROPENE
PROF. TUDOR IANCU INSPECTOR MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
PROF. ANELORE SCORPAN INSPECTOR ACTIVITATE EDUCATIVA FORMALA SI INFORMALĂ
PROF.BIANCA CIULAC INSPECTOR MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
PROF.MAGDALENA GEORGESCU INSPECTOR PERFECTIONARE SI FORMARE CONTINUA
DIRECTOR CASA CORPULUI DIDACTIC PRAHOVA-PROF.MARIANA CAZACU
METODIST CASA CORPULUI DIDACTIC PRAHOVA PROF.DUMITRU TUDOSE
PROF.DR.EMILIA IANCU –DIRECTOR MUZEUL JUDETEAN DESTIINTELE NATURII PRAHOVA
PRIMAR COMUNA BĂRCĂNEŞTI-GHEORGHE DIMA
PROF. OLTEANU SILVIA, DIR.ADJ.LICEUL „NICHITA STANESCU”
PROF.MARGARETA TUDOSE ,DIR. ADJ.CLEGIUL PEDAGOGIC ,,JEAN MONET”RESPONSABIL CERC PEDAGOGIC FIZICA
PROF. ANGHEL COSTEL GABRIEL, DIRECTOR ŞCOALA ROMÂNEŞTI
PROF.BIOLOGIE-IULIANA TANUR- CLEGIUL PEDAGOGIC ,,JEAN MONET”
PROF. MIHAI ADRIANA- LICEUL ,,TOMA SOCOLESCU”
ÎNV. GRAD I ELENA IONIŢĂ, RESPONSABIL CERC INVĂŢĂMANT PRIMAR PLOIEŞTI SUD
PROF. IONIŢĂ SAMUEL, DIRECTOR G. S. AGRICOL BĂRCĂNEŞTI
ING. TUDOSE CORNELIA, DIR. ADJ. G. S. AGRICOL BĂRCĂNEŞTI
PROF.ANGHEL VERONICA, RESP. COMISIE METODICĂ „ŞTIINŢELE NATURII” – G.S.AGRICOL BĂRCĂNEŞTI
ÎNV.CLAUDIA SAVU, RESP. COMISIA METODICĂ A ÎNVĂŢĂTORILOR ŞCOALA ROMÂNEŞTI
PROF. PICU ELENA GEORGIANA, COORDONATOR PROIECTE ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALE ŞCOALA ROMÂNEŞTI
PROF. BUCUR GEORGETA, RESPONSABIL COMISIA FORMARE CONTINUĂ ŞCOALA ROMANEŞTI
PROF. BIOLOGIE VĂLUŢĂ ELENA LUMINIŢA- ŞCOALA ROMÂNEŞTI
PROF. CHIMIE IOANA RUXANDRA VĂSII/ ŞCOALA ROMÂNEŞTI
PROF.INFORMATICĂ MARIAN DRAGOMIR– G.S.AGRICOL BĂRCĂNEŞTI
PROF. FIZICĂ- CHIMIE ELENA DRĂGHICI DIRECTOR ŞCOALA POTIGRAFU
PROF.FIZICĂ-CHIMIE MINCU VIORICA-DIRECTOR ŞCOALA VALEA CĂLUGĂREASCĂ
PROF.FIZICĂ – MARILENA GRAUR- DIRECTOR ŞCOALA COCORĂŞTI-COLŢ
PROF. FIZICĂ – CHIMIE MINCU FLOREA DIRECTOR ŞCOALA BRĂTĂŞANCA
PROF.STOICA ELENA-DIRECTOR SCOALA ,,G. LAZĂR” BĂRCĂNEŞTI
PROF.VIOLETA BADEA- DIRECTOR ŞCOALA PIETROŞANI
PROF. FIZICĂ – CHIMIE MOISE BISTRA DIRECTOR ŞCOALA RÂFOV
PROF.FIZICĂ – CHIMIE GUŞĂ CAMELIA DIRECTOR ŞCOALA NEGOIEŞTI
PROF.BIOLOGIE-ONEA ELENA –DIRECTOR SCOALA BUCOV
PROF.BIOLOGIE –CHITĂ ION DIRECTOR ŞCOALA PLEAŞA
PROF.RADU VASILE-DIRECTOR ŞCOALA POIENARII-APOSTOLI
PROF.PETRE GHIORGHE-DIRECTOR ŞCOALA PUCHENII MARI
PROF.ILIE NELI- DIRECTOR ŞCOALA DRĂGĂNEŞTI
PROF.ADINA VODĂ- DIRECTOR ŞCOALA BALTA DOAMNEI
PROF.ANA-JERCAN- DIRECTOR SCOALA IZVOARELE
PROF. BIOLOGIE DINCĂ DUMITRU-SCOALA PAULESTI
PROF. BIOLOGIE HEREA CONSTANTIN – C.T.,,SPIRU HARET”
PROF.BURLACU ADRIANA –GSA BĂRCĂNESTI
PROF.FIZICĂ CHIMIE GIURGEA GABRIELA-DIRECTOR SCOALA VADU-PĂRULUI
2. OBIECTIVELE PROIECTULUI
2.1 OBICTIVE GENERALE
- Realizarea unor activităţi de şcoală experimentală cu scopul de a informa elevii asupra importanţei aplicării legilor fizicii, chimiei, biologiei, etc;
- Dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi lucrul în echipă;
- Dezvoltarea deprinderilor , obişnuinţelor şi abilităţilor practice;
- Dezvoltare gândirii divergent-euristice
- Lărgirea orizontului ştinţific;
- Implicarea partenerilor , în căutarea în cadrul comunităţilor locale a unor necesităţi legate de viaţa economică, agricultură, industrie, transporturi servicii şi uşurarea unor lucrări impuse de comunitate (apă, hrană,….);
- Reconsiderarea importanţei practice şi experimentale a domeniilor fizică, chimie, biologie, informatică, educaţie tehnologică;
- Implementarea proiectelor şi descoperirilor (invovaţii şi invenţii), în unităţile şcolare aparţinătoare centrului pilot de educaţie ştiinţifică şi modulare experimentală.
- Dotarea cabinetelor şi laboratoarelor din surse proprii şi donaţii.
2.2. OBIECTIVE SPECIFICE – elevii vor fi capabili:
- să-şi formeze şi să-şi dezvolte capacităţi de explorare/investigare a realităţii şi de experimentare
- să-şi dezvolte capacităţi de comunicare folosind limbajul specific ştiinţei
- să-şi formeze o atitudine critică faţă de efectele ştiinţei asupra dezvoltării tehnologice şi sociale şi a interesului faţă de protejarea mediului înconjurător
- să descrie fenomene, să efectueze observări, experimente simple, să folosească instrumente şi ustensile de măsură
- să construiască concluzii, raţionamente în baza observărilor, măsurărilor,
- experimentelor
- să interpreteze unele transformări ce au loc în natură.
- să demonstreze interes, responsabilitate pentru un mediu natural echilibrat.
- să se implice în acţiuni concrete de soluţionare a problemelor ecologice şi
în menţinerea favorabilă a mediului ambiant.
3. GRUPUL ŢINTĂ
Ø Elevi din învăţământul primar,din mediul rural
Ø Elevi din învăţământul gimnazial,din mediul rural
Ø Profesori din cadrul ariilor curriculare „Matematică şi Ştiinţele Naturii”, „Tehnologii”, etc,
Ø Învăţători şi institutori
Ø Tineri şi adulţi interesaţi de dezvoltare personală şi de lărgirea orizontului ştiinţific
4. ACTIVITĂŢI
Nr crt | Tematica | Data | Profesor/coordonator | Locul de desfăşurare |
1 | Lansarea proiectului | 23 octombrie
2010 |
Insp.prof.Gheorghe Drăguşoiu
Prof.Costel Gabriel Anghel |
Scoala cu clasele I-VIII Românesti |
Cercetez,
experimentez,aplic, mă joc si invăt |
Prof.Corina Iordan
Prof.Veronica Anghel Inv.Claudia Savu Prof.Văsii Ruxandra Ioana Prof.Văluţă Elena Inv.Dragu Maria Prof.Cristea Sergiu |
|||
2 | Stiinta şi viata | 27 noiembrie
2010 |
Prof.Elena Drăghici
Prof.Nitu Dorina Prof.Mica Elena Inv.Soare Vasilica |
Scoala cu clasele
I-VIII Potigrafu |
3 | Experimentul,stimulator al creativitătii | 26
februarie 2011 |
Prof.Viorica Mincu
Prof.Florea Mincu Prof.Inv Olteanu Zinca Prof.Preda Elena Prof.Gilica Radu Prof.Constantin Ana Maria |
Scoala cu clasele
I-VIIIValea Călugărească |
4 | Descoperim împreună | 26
martie 2011 |
Prof.Marilena Graur
Prof.Corina Visan Prof.Chirchiboi Andreea Inv.Pantazi Ioana Inv.Mariana Gherghe |
Scoala cu clasele
I-VIIICocorăsti-Colt |
5 | Evaluare | 30
aprilie 2011 |
I Iniţiatori proiect | Scoala cu clasele
I-VIII Românesti |
5. EVALUARE
§ Editarea broşurii proiectului
§ Materiale promoţionale – broşuri,afise, etc.
§ Crearea site-ului proiectului
§ Lucrări practice şi teoretice
§ Simpozioan stiintific al profesorilor ariei ,,Matematică si stiinte”cu tema „Viata fenomen complex rezultat al interactiunii inter si trans disciplinare”
§ Concurs interdisciplinar clasele III-IV si VI-VIII „Lumina,apa si căldura factori ai existentei si evolutiei vietii pe tera”
§ Chestionare şi sondaje
6. REZULTATE AŞTEPTATE
ü Creşterea interesului elevilor şi a publicului larg faţă de ştiinţă în general şi fată de Ştiinţele Naturii în special;
ü O mai bună înţelegere a rolului ştiinţei în dezvoltarea societăţii
ü Crearea unui pachet de lucru care să conţină idei, studii, experimente, etc, care să poată fi folosit la clasă/nivel de studiu
7. INSTITUŢII PARTENERE
§ Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova
§ Casa Corpului Didactic Prahova
§ Muzeul de „Ştiinţele Naturii” Ploieşti
§ Muzeul Petrolului Ploieşti
§ Muzeul Ceasului Ploieşti
COORDONATORI PROIECT INSPECTOR PROF.GHEORGHE DRĂGUSOIU
PROF.VERONICA ANGHEL
INV. CLAUDIA SAVU
PROF.ELENA GEORGIANA PICU
PROF.COSTEL GABRIEL ANGHEL
E=
,,Ştiinţa este cea mai democratică sursă a puterii.”
Alvin Toffer