Comisia stabileste noi masuri in favoarea stabilitatii, cresterii economice si locurilor de munca

Comisia Europeana a adoptat un pachet de recomandari privind masurile bugetare si reformele economice menite sa sporeasca stabilitatea financiara, sa stimuleze cresterea economica si sa creeze locuri de munca in UE.

Recomandarile sunt specifice fiecarei tari, tinand seama de situatia existenta in fiecare stat membru. De asemenea, Comisia a emis recomandari pentru zona euro in ansamblu si a prezentat viziunea sa privind actiunile de politica necesare la nivelul UE pentru completarea masurilor adoptate la nivel national, astfel incat sa se concretizeze o initiativa ambitioasa de crestere economica a UE, ancorata pe doua nivele. Comisia a prezentat, de asemenea, concluziile a 12 analize aprofundate in contextul Procedurii privind dezechilibrele macroeconomice si a prezentat Consiliului recomandari referitoare la Procedura privind deficitul excesiv.

Presedintele Barroso a declarat: „Astazi, Comisia a luat decizii importante care stabilesc actiunile urmatoare ce trebuie adoptate atat la nivel national, de fiecare stat membru, cat si la nivelul UE pentru cresterea competitivitatii noastre, stimularea cresterii economice si a crearii de locuri de munca, precum si pentru consolidarea ferma a Uniunii noastre economice si monetare. Aceste decizii reflecta rolul vital pe care il indeplineste Comisia in centrul guvernarii economice a Europei. Recomandarile noastre sunt adaptate fiecarui stat membru, dar sunt parte dintr-o abordare coerenta in vederea reechilibrarii economiei europene. Am realizat progrese importante: finantele publice incep sa se amelioreze, iar dezechilibrele incep sa fie eliminate. Directia de urmat este clara: acum trebuie sa ne dublam eforturile, atat la nivel national, cat si la nivel european, pentru a avansa mai repede, mai departe.”

Din acest al doilea set de recomandari specifice pentru fiecare tara rezulta o serie de mesaje-cheie. Referitor la finantele publice, statele membre, in ansamblu, adopta masurile necesare pentru restabilirea sustenabilitatii, dar, in unele cazuri, consolidarea ar trebui sa fie mai propice cresterii. Somajul si, in special, somajul in randul tinerilor, constituie o problema grava – si, cu toate ca nu exista un remediu instantaneu, trebuie sa se intreprinda masuri urgente pentru cresterea productivitatii si pentru o mai buna corelare a competentelor si formarii profesionale cu cerintele de pe piata muncii. Multe state membre intreprind reforme structurale majore, inclusiv reforma pietei muncii la nivel national. Reformele contribuie la stimularea competitivitatii si la corectarea dezechilibrelor macroeconomice in Europa. Cu toate acestea, este nevoie de mai multa actiune la nivelul UE pentru deblocarea potentialului nostru de crestere, crearea de oportunitati pentru dezvoltarea intreprinderilor si pentru a permite valorificarea potentialului de creare de locuri de munca in sectorul serviciilor si in sectorul energiei, precum si in economia digitala.

In fine, Comisia a jalonat principalele etape necesare pentru realizarea unei Uniuni economice si monetare depline, inclusiv a unei Uniuni bancare: supravegherea financiara a zonei euro si garantii de depozit la nivelul intregii zone euro. Acest proces va trebui sa tina seama de chestiuni juridice, cum ar fi modificari ale Tratatului si constitutionale, dar va conferi o mai mare legitimitate si responsabilitate democratica miscarilor de integrare viitoare.

Continutul pachetului prezentat
Pachetul are trei componente distincte, dar interconectate. In primul rand, exista 27 de seturi de recomandari de tara, plus un set de recomandari pentru zona euro in ansamblu, cu privire la politicile bugetare si economice. Analiza pe care se bazeaza aceste recomandari este expusa in 28 de documente de lucru ale serviciilor Comisiei, in timp ce mesajele generale de politica sunt reunite intr-o Comunicare privind actiunile in domeniul stabilitatii, cresterii si locurilor de munca.
In al doilea rand, Comisia publica rezultatele analizelor aprofundate lansate la inceputul acestui an cu privire la 12 state membre considerate a fi expuse riscului unor dezechilibre macroeconomice. Comisia a ajuns la concluzia ca toate cele 12 state membre se confrunta cu dezechilibre, cu toate ca, in prezent, niciunul nu este excesiv. In recomandarile de tara sunt incluse indrumari referitoare la actiuni preventive.

In al treilea rand, Comisia recomanda Consiliului ca Procedura privind deficitul excesiv sa fie abrogata in cazul Bulgariei si Germaniei. De asemenea, Comisia propune o decizie a Consiliului de stabilire a faptului ca Ungaria a adoptat masuri eficiente pentru corectarea deficitului excesiv, si de ridicare a suspendarii angajamentelor privind Fondul de coeziune 2013.

Recomandarile de tara pentru 2012

Recomandarile de tara prezentate de Comisie ofera indrumare operationala pentru statele membre la elaborarea propriilor politici bugetare si a reformelor economice care trebuie puse in practica in urmatoarele 12 luni pentru cresterea competitivitatii si facilitarea crearii de locuri de munca. Adoptarea recomandarilor marcheaza faza de incheiere a Semestrului european de coordonare a politicii economice, lansata la 23 noiembrie 2011, cu ocazia Analizei anuale a cresterii, efectuata de Comisie. Acestea trebuie aprobate de catre Consiliul European la 28-29 iunie, si apoi adoptate in mod oficial de catre Consiliu, in luna iulie.

La baza acestor recomandari se afla o evaluare aprofundata a implementarii recomandarilor adoptate anul trecut, precum si o analiza detaliata a programelor nationale de reforma si a programelor de stabilitate sau de convergenta pe care statele membre le-au prezentat pana la data de 30 aprilie 2012. Analiza pe care sunt fondate recomandarile este prezentata in 28 de documente de lucru ale serviciilor Comisiei (dupa cum s-a mentionat, cate unul pentru fiecare stat membru si unul pentru zona euro). In acest an, pentru prima data, recomandarile reflecta si constatarile celor 12 analize aprofundate efectuate in contextul Procedurii privind dezechilibrele macroeconomice.

Recomandarile acopera o gama ampla de aspecte, inclusiv finantele publice si reformele structurale in domenii precum impozitarea, pensiile, administratia publica si serviciile, dar si chestiuni legate de piata muncii, in special somajul in randul tinerilor. Exista o singura recomandare pentru tarile care obiectul unui program (Grecia, Portugalia, Irlanda si Romania): sa puna in aplicare masurile convenite in cadrul programului lor.

Concluzia celor 12 analize aprofundate
Aceste analize aprofundate fac parte din Procedura privind dezechilibrele macroeconomice, care a fost introdusa in vederea prevenirii si corectarii dezechilibrelor macroeconomice, fiind pusa in aplicare pentru prima data in acest an. Analizele vizeaza 12 state membre, identificate in Raportul din 14 februarie 2012 privind mecanismul de alerta, necesitand o analiza economica mai aprofundata care sa stabileasca daca exista dezechilibre macroeconomice sau riscuri emergente. Statele membre in cauza sunt Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Franta, Italia, Ungaria, Slovenia, Spania, Suedia si Regatul Unit. Fiecare dintre cele 12 analize aprofundate examineaza cauza, natura si gravitatea dezechilibrelor macroeconomice eventuale. In aceste documente se evalueaza daca o tara este afectata sau nu de un dezechilibru si, in caz afirmativ, care este natura dezechilibrului.

Analizele confirma ca cele 12 state membre in cauza se confrunta cu dezechilibre macroeconomice care trebuie corectate si monitorizate cu atentie. De asemenea, in analize se conchide ca, in mare, ajustarea dezechilibrelor macroeconomice este in desfasurare, dupa cum se constata din reducerile deficitelor de cont curent, convergenta costurilor unitare ale fortei de munca, reducerea fluxurilor de credit sau ajustarea preturilor la bunurile imobiliare rezidentiale. Cu toate acestea, in unele cazuri nu este clar in ce masura ajustarea este completa si durabila sau daca viteza ajustarii este adecvata. In multe cazuri, dezechilibrele interne si externe acumulate constituie in continuare o provocare majora, de exemplu in ceea ce priveste gradul de indatorare a sectorului privat si a celui public.

Propuneri referitoare la Procedura privind deficitul excesiv
Pe langa recomandarile de tara si concluziile analizelor aprofundate, Comisia a prezentat Consiliului trei propuneri referitoare la Procedura privind deficitul excesiv (EDP).

In primul rand, Comisia a recomandat abrogarea de catre Consiliu a EDP in cazul Bulgariei si Germaniei, astfel cum se prevede la articolul 126 alineatul (12) din Tratat. In luna martie, Bulgaria si Germania au notificat ca deficitul public pe 2011 se situa sub 3% din PIB. Dupa validarea acestor cifre de catre Eurostat la 23 aprilie 2012 si avand in vedere previziunile Comisiei din primavara anului 2012 conform carora aceste deficite vor ramane sub 3% din PIB in mod durabil, Comisia a ajuns la concluzia ca aceste tari si-au corectat deficitele excesive.

In al doilea rand, dupa ce a ajuns la concluzia ca Ungaria a adoptat masurile necesare pentru a-si corecta deficitul excesiv, in conformitate cu Recomandarea Consiliului din 13 martie 2012, Comisia Europeana a adoptat o propunere de decizie a Consiliului de ridicare, in cazul Ungariei, a suspendarii angajamentelor privind Fondul de coeziune. Mai precis, in evaluarea efectuata, Comisia a concluzionat ca se preconizeaza atingerea obiectivului privind deficitul bugetar stabilit la 2,5% din PIB pentru 2012 si ca deficitul bugetar 2013 ar trebui sa fie cu mult inferior valorii de referinta de 3% din PIB, in pofida unei usoare degradari a mediului macroeconomic, dupa cum se arata in previziunile Comisiei din primavara 2012. Comisia va continua sa monitorizeze cu atentie evolutiile bugetare ale Ungariei, in conformitate cu Pactul de stabilitate si de crestere.

Sursa: Comisia Europeana

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.