Prahova va avea un TRANSFAGARASAN propriu

După Transfăgărășan și Transalpina, Transbaiul ar putea intra în lista selectă a celor mai frumoase drumuri. Trei primării prahovene s-au asociat la acest proiect

Transfăgărăşanul şi Transalpina ar putea avea concurenţă, în rumătorii ani, în Prahova. Serpentine, peisaje de vis, goluri montane, drumuri prin pădure, plimbări la peste 1.800 de metri altitudine şi acces mai uşor la pârtiile de schi.

Aşa poate fi rezumată şoseaua pe care trei primării din nordul judeţului Prahova doresc s-o construiască, din fonduri europene, pentru a îmbogăţi potenţialul turistic al zonei şi a scurta timpul de acces.

Transbaiul este un proiect comun lansat de cele trei administraţii locale, care vizează realizarea unei şosele care să lege Valea Prahovei de Valea Doftanei, prin traversarea Munţilor Baiului, din Bucegi. Şoseaua este proiectată să aibă 38 de kilometri lungime şi să facă legătura între oraşele Azuga şi Buşteni şi comuna Valea Doftanei.

Autorităţile locale spun că traseul a fost ales încât să pună în valoare frumuseţea Bucegilor, Transbaiul urmând să rivalizeze la acest capitol cu mult mai celebrele Transalpina şi Transfăgărăşan. De asemenea, la altitudinea maximă de 1.834 de metri în Vârful Baiul, noua şosea va fi şi una dintre cele mai înalte din ţară. Prin comparaţie, Transfăgărăşanul atinge 2.042, iar Transalpina 2.145.

Promovarea turismului montan

Noul drum va duce la scurtarea traseului între localităţile de pe Valea Prahovei şi cele din zona Doftana. Asta în condiţiile în care, în prezent, deşi Valea Doftanei şi Azuga sunt foarte apropiate pe hartă, distanţa pe şosea între cele două depăşeşte 42 de kilometri, drumul de legătură presupunând o ocolire prin Secăria şi apoi pe DN1.

Scopul declarat al proiectului este promovarea turismului montan. Peisajele, spun localnicii, sunt frumoase „de-ţi taie respiraţia”. Pe lângă un număr mare de turişti, autorităţile locale speră să atragă şi investitori.

„Există deja un studiu de oportunitate, aprobat de Consiliul Local la noi. În Azuga şi Buşteni, proiectul este mai avansat. După ce vom realiza studiul de fezabilitate, proiectul urmează să fie depus pentru finanţare europeană. Valoarea estimată este de 30 de milioane de euro. Este un drum greu, dar nu imposibil. Infrastructura e una din problemele zonei.

Dacă vom rezolva infrastructura, atunci se pot găsi şi posibilităţi de investiţii în una sau două pârtii de schi”, ne-a declarat Gheorge Mosor, primarul comunei Valea Doftanei. Recent, Consiliul Local a aprobat şi asocierea cu Buşteni şi Azuga.

Realizarea proiectului va permite şi dezvoltarea unei staţiuni montane pe o suprafaţă de aproape 71 de hectare disponibilă în comună, din care 20% pot fi utilizaţi pentru amenajarea pârtiilor de schi şi a instalaţiilor de transport prin cablu.

Traseu de vis

Transbaiul va pleca din trei puncte diferite. Cele trei şosele, din Azuga, Buşteni şi Valea Doftanei, se vor uni în golul montan din Munţii Baiului, în apropiere de Vârful Cazacu. La Azuga, şoseaua pleacă din partea inferioară a pârtiilor Cazacu şi Sorica, parcurge aproape doi kilometri pe Valea Azugii, apoi coteşte la dreapta şi ajunge deasupra celor două pârtii.

Din Buşteni, drumul porneşte din dreptul cartierului Poiana Ţapului, urmărind traseul drumului forestier care urcă spre Culmea Zamora. 19 din cei 38 de kilometri sunt pe teriotoriul comunei Valea Doftanei. O parte din traseu va fi pe drumuri forestiere sau drumuri de căruţă folosite de ciobani, iar ramificaţia către Doftana se va suprapune pe un drum realizat în vremea lui Carol I.

Proiectul are o valoare estimată la 30 de milioane de euro, cu toate că experienţa ultimelor construcţii de drumuri în România ne-a demonstrat că un preţ mediu de 790.000 de euro pe kilometru, mai ales în zona montană, este unul optimist.

sursa: www.stiri.com.ro

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.